Κοινωνικο-οικονομική αξιολόγηση υπόγειων έργων Μετρό

Η σύχρονη ανάπτυξη των μεγάλων αστικών κέντρων, με κυρίαρχα χαρακτηριστικά αυτά του περιορισμού των διαθέσιμων χώρων στην επιφάνεια, της υπερβολικής αύξησης του αριθμού των αυτοκινήτων από τη μια μεριά αλλά και της ανάγκης για γρήγορες και αξιόπιστες μετακινήσεις από την άλλη, οδηγούν στην ανάγκη κατασκευής υπόγειων δίκτυων μεταφορών. Τα υπόγεια δίκτυα μεταφορών, τα λεγόμενα μετρό, έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και αποτελούν έργα με συμβολή στη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Έχουν σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης, επέκτασης και αναβάθμισης και συμβάλλουν στην μέγιστη αξιοποίηση των υφιστάμενων δικτύων μεταφοράς στην επιφάνεια. Ωστόσο, η κατασκευή τους απαιτεί υψηλά κόστη αρχικής επένδυσης, ιδιαίτερα συγκρινόμενα με αντίστοιχα επιφανειακά έργα, και για αυτόν ακριβώς το λόγο πολλές φορές είτε αποφεύγονται είτε αμφισβητούνται ως προς την σκοπιμότητα τους. Εντούτοις, αν αποτιμηθεί και συνυπολογιστεί η λανθάνουσα αξία των βασικών πλεονεκτημάτων των συστημάτων μετρό (εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό επιβατών καθημερινά, συμβάλουν στην ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων γύρω από τους σταθμούς και, παράλληλα, επιτυγχάνουν μείωση των οχηματοχιλιομέτρων, των ατμοσφαιρικών ρύπων και βελτιώνουν την οδική ασφάλεια μέσω της μείωσης των ατυχημάτων) τότε μπορεί να αποδειχθεί ότι η κατασκευή τους αποτελεί μια οικονομικά συμφέρουσα και κοινωνικά επιθυμητή λύση. 
Μια τέτοια προσέγγιση αποτελεί η κοινωνική ανάλυση κόστους οφέλους που υπαγορεύεται και από την απόφαση 1083/2006/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με την κατασκευή μεγάλων έργων.

Κοινωνική ανάλυση κόστους-οφέλους της Δυτικής επέκτασης του Μετρό της Αθήνας (Αιγάλεω – Χαιδάρι)


Η σημασία της ανάλυσης κόστους-οφέλους
Η ανάλυση κόστους – οφέλους ενός έργου ή μιας πολιτικής λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους του έργου (τεχνικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές) σε βραχύ-, μεσο- και μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Τα γενικά στάδια της μεθοδολογίας αφορούν στον καθορισμό του σχεδίου, στην καταγραφή των παραμέτρων κόστους και οφέλους για όλες τις παραμέτρους του έργου, στην προεξόφληση των ταμειακών ροών και στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων.
Η ανάλυση κόστους – οφέλους δε διαφοροποιείται τεχνικά από την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων. Η ουσιαστική διαφοροποίηση έγκειται στον προσδιορισμό της οικονομικής αξίας των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων του έργου με τη βοήθεια των μεθόδων της περιβαλλοντικής οικονομίας. Η διαδικασία της αξιολόγησης του σχεδίου από αυτή τη σφαιρική οπτική γωνία είναι σημαντική για διάφορους λόγους:

Δυτική επέκταση της γραμμής του Μετρό (Αιγάλεω – Αγία Μαρίνα)

Εικόνα 1. Το τμήμα Αιγάλεω - Χαϊδάρι της δυτικής επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά (Πηγή: Αττικό Μετρό).

Το έργο της επέκτασης Αιγάλεω – Αγία Μαρίνα περιλαμβάνει:


 
Εικόνα 2. Ο σταθμός Αιγάλεω (Πηγή: Αττικό Μετρό).

Κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη της επέκτασης της γραμμής (Αιγάλεω – Αγία Μαρίνα)


Η λειτουργία της επέκτασης της Γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας θα έχει ως αποτέλεσμα, στο τμήμα Χαϊδάρι – Αγία Μαρίνα, να δημιουργηθούν κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη:


Μεθοδολογία


Η εξέταση της βιωσιμότητας της συγκεκριμένης επέκτασης περιλαμβάνει μια προσέγγιση δύο σταδίων. Στο πρώτο στάδιο το έργο εξετάζεται ως μια τυπική επένδυση στο έδαφος μιας χρηματοοικονομική αξιολόγησης με την κατασκευή πίνακα ταμειακών ροών και τη χρήση των δεικτών της Καθαρής Παρούσας Αξίας (ΚΠΑ) και του Εσωτερικού Βαθμού Απόδοσης (ΕΒΑ). Το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει, αρχικά, την αποτίμηση των εξωτερικών οικονομιών με τη βοήθεια της περιβαλλοντικής οικονομίας και της μεθόδου Μεταφοράς Οφέλους και στη συνέχεια τον υπολογισμό της Κοινωνικής-ΚΠΑ και του Κοινωνικού-ΕΒΑ μέσω του τροποποιημένου πίνακα ταμειακών ροών.


Χρηματοοικονομική μελέτη της γραμμής Αιγάλεω – Αγία Μαρίνα με στόχο τον έλεγχο της οικονομικής βιωσιμότητας της γραμμής επέκτασης.

Η οικονομική ανάλυση του έργου πραγματοποιήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με το χρηματοδοτικό σχήμα του έργου, μελετήθηκαν τέσσερα εναλλακτικά σενάρια χρηματοδότησης με βάση το ύψος της δανειοδότησης, τη συγχρηματοδότηση ή όχι τους έργου από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πίνακας 1. Σενάρια χρηματοδότησης.
 Τραπεζικός δανεισμόςΕ.Ε.Π.Δ.Ε.
Σενάριο Α
     100%
Σενάριο Β   50%50% 
Σενάριο Γ 100%    
Σενάριο Δ30% 20% 50% 

Προκύπτουν από τους πίνακες ταμειακών ροών τα εξής:

Τα αποτελέσματα της χρηματοοικονομικής ανάλυσης είναι τα ακόλουθα:

 Πίνακας 2. Αποτελέσματα οικονομικής ανάλυσης
 Σενάριο Α
 Σενάριο ΒΣενάριο Γ
Σενάριο Δ
NPV
 -91.200.000 € -36.680.000€ -75.210.000€ -35.440.000€
IRR 0,13%2,60% -4,35%
0,14%

Τα αποτελέσματα της οικονομικής ανάλυσης σημειώνουν πως το έργο με βάση οικονομικά κριτήρια δεν είναι βιώσιμο.

Προσδιορισμός των εξωτερικών οικονομιών του έργου επέκτασης

Για την διεξαγωγή της κοινωνικής ανάλυσης απαιτείται η αναγνώριση των εξωτερικοτήτων της γραμμής της επέκτασης, δηλαδή τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά μεγέθη τα οποία θα αποτιμηθούν οικονομικά με μεθόδους περιβαλλοντικής οικονομίας. Τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη των οποίων θα υπολογιστεί η αξία τους είναι τα εξής:


Οικονομική αποτίμηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών εξωτερικοτήτων του έργου

Για την οικονομική αποτίμηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών ωφελειών του έργου χρησιμοποιήθηκαν:

Χρησιμοποιήθηκε η δευτερογενής μέθοδος αποτίμησης, η Μέθοδος Μεταφοράς – Οφέλους (Benefit Transfer BT) για την οικονομική αποτίμηση των αγαθών και μεταφορά των δεδομένων στην Ελλάδα σε τιμές 2010.

Συνοπτικά τα οικονομικά μεγέθη των εξωτερικότητων του έργου είναι τα ακόλουθα:


Κοινωνική ανάλυση κόστους - οφέλους της επέκτασης της γραμμής

Οι αξίες των παραπάνω κοινωνικών και περιβαλλοντικών ωφελειών του έργου ενσωματώνονται στον πίνακα ταμειακών ροών για τον υπολογισμό του κοινωνικού Εσωτερικού Βαθμού Απόδοσης και της κοινωνικής Καθαράς Παρούσας Αξίας. Σημειώνεται επίσης πως η κοινωνική ανάλυση κόστους – οφέλους πραγματοποείται με βάση το χρηματοδοτικό Σενάριο Α, το οποίο καθίσταται σαν σημείο αναφοράς. Το κοινωνικό επιτόκιο προεξόφλησης είναι της τάξης του 5%.
Τα αποτελέσματα της κοινωνικής ανάλυσης κόστους – οφέλους είναι τα εξής:

 Πίνακας 3. Αποτελέσματα κοινωνικής ανάλυσης
SNPV
125.400.000€
SIRR11%

Η κοινωνικο-οικονομική ανάλυση απέδειξε πως το έργο είναι αποδεκτό από την οπτική γωνία της κοινωνίας, δεδομένου ότι το καθαρό κοινωνικό όφελος είναι θετικό.

Συμπεράσματα


Η κοινωνικο-οικονομική αξιολόγηση της δυτικής επέκτασης της γραμμής του μετρό της Αθήνας απέδειξε τα εξής:

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί πως τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη που υπολογίστηκαν δεν ανταποκρίνονται στο σύνολο των αναμενόμενων ωφελειών του έργου. Για παράδειγμα, εκτός από αυτά τα οφέλη που αναγνωρίστηκαν υπάρχουν και οφέλη όπως η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής της νέας γραμμής Μετρό. Η εμπειρία από το δίκτυο του μετρό της Αθήνας δείχνει ότι η κατασκευή νέων σταθμών μετρό συνεισφέρει στην αναβάθμιση της τοπικής περιοχής. Παρατηρείται μια ώθηση στην εμπορική ανάπτυξη και, επίσης, καταγράφεται αύξηση στις αξίες των ακινήτων και στα ενοίκια. Στη συγκεκριμένη κοινωνική ανάλυση κόστους – οφέλους δεν αποτιμήθηκαν οι αξίες των συγκεκριμένων ωφελειών. Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω αποτελέσματα μπορούν να θεωρηθούν ως  ένα κατώφλι και οποιαδήποτε αποτίμηση των συγκεκριμένων αξιών μόνο θετικά μπορεί να διαφοροποιήσει το αποτέλεσμα.
Συμπερασματικά, στην περίπτωση που για τη σύγκριση εναλλακτικών λύσεων εξετάζονται μόνο τα κόστη κατασκευής πολλές φορές «αδικούνται» οι υπόγειες κατασκευές. Για αυτό ακριβώς το λόγο η κοινωνική ανάλυση κόστους – οφέλους θα πρέπει να αποτελεί βασικό εργαλείο στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων αναφορικά με μεγάλα επενδυτικά έργα. Η αξία της κοινωνικής ανάλυσης κόστους-οφέλους ενισχύεται σημαντικά σε εποχές κρίσης, δεδομένου ότι αναδεικνύει λανθάνουσες πτυχές των υπό εξέταση επενδυτικών σχεδίων και μπορεί να οδηγήσει σε πιο ορθολογικές και κοινωνικά πιο δίκαιες αποφάσεις.